خنك سازي تجهيزات خطوط توليد

خنك سازي تجهيزات خطوط توليد

خنك سازي تجهيزات خطوط توليد

چكيده مطالب

خنك سازي تجهيزات خطوط توليد
–    نقطه پيوند صنعت تهويه و توليد
–    تعريف توليد
–    روش سيال واسط
–    تجهيزات مناسب روش سيال واسط
–    نتيجه گيري

نقطه پيوند صنعت تهويه و توليد :

تغييرات دما بسياري از رفتار محصول به دست آمده را تعيين مي كند.خنك سازي تجهيزات خطوط توليددر تمامي مراحل توليد اعم از تركيب و فرم دهي به محصول به ما كمك مي كند .

صنعت تهويه از آنجايي وارد خطوط توليد شد كه پس از افزايش دما نياز به كاهش و يا كنترل آن بوجود آمد .

از آنجايي كه كارشناسان اين بخش آگاهي لازم از الزامات توليد نداشتند ، توليدكنندگان را با مشكلات زيادي رودر روكردند ، لذا برآن شديم تا با تدوين اين مقاله و طراحي و ساخت تجهيزات لازم  و مناسب واحد هاي توليدي و شهرك هاي صنعتي  نيازهاي اين بخش را مرتفع سازيم .

تعريف توليد :

مطابق آنچه در دانشنامه ويكي پديا آمده ، توليد يا فرآوري يا زايش از اصطلاحات علم اقتصاد به معني تهيه كالا و خدمات مورد نياز با استفاده از منابع و امكانات موجود است . فعاليت توليدي سلسله اقداماتي است كه براي تبديل منابع به كالاهاي مورد نياز صورت مي گيرد .
امروزه آنچه حائز اهميت مي باشد توليد نيست بلكه توليد مبني بر روش هاي مهندسي و تجهيزات كارآمد و سريع است ، كه باعث رشد و شكوفايي واحد هاي توليدي مي گردد .

الزامات توليد از ديدگاه مديران داخلي :

مطابق ديدگاه مديران آنچه ضامن ثبات و پيشرفت واحد توليدي مي گردد خودكار بودن سيستم ها ، سرعت بالا ، دقت لازم
و عدم وابستگي به عوامل بيروني مي باشد .

روش سيال واسط :

در اين روش بنابه دماي خروجي و ورودي به سيستم از راهكارهاي زير و يا تركيبي از آنها استفاده مي كنيم .
۱-    حوضچه انتقال حرارت
۲-    برج خنك كننده
۳-    چيلر و مخزن تبادل

چنانچه دماي سيال خروجي از سيستم بيش از  ˚c75 باشد بايستي از حوضچه انتقال حرارت استفاده شود . اين حوضچه ها متشكل از يك سسيستم پمپاژ و يك يا چند فواره كف ساز مي باشد كه با افزايش سطح تماس سيال با هواي محيط باعث كاهش دماي آن مي شود .

در اين روش محاسبه ميزان سيال جبراني بسيار حائز اهميت مي باشد . ابعاد و مشخصات سيستم پمپاژ بستگي به دبي و دماي خروجي سيال از سيستم دارد .

در صورتي كه دماي خروجي سيستم تا ˚c75 باشد بايستي از برج خنك كننده استفاده شود . اين برج با استفاده از اختلاف دماي مرطوب محيط و سيال ورودي و گردش اجباري هوا از روي سطوح نازك شده سيال دماي آن را كاهش مي دهد . بنابراين دماي سيال خروجي از برج خنك كننده هميشه تابعي از دمار مرطوب محيط خواهد بود .
چنانچه دماي سيال مورد نياز سيستم نزديك به دماي مرطوب محيط و يا كمتر از آن باد بايستي از دستگاه هاي چيلر و مخزن تبادل استفاده گردد . در اين روش با استفاده از يك مخزن تبادل و دبي و دماهاي مختلف ورودي و خروجي آن مي توان به دماي مطلوب سيال واسط رسيد .

تجهيزات مناسب روش سيال واسط :

پس از طراحي و انتخاب روش بهينه در خنك سازي سيال واسط انتخاب تجهيزات مناسب بسيار حائز اهميت مي باشد .

خوردگي :

از آنجايي كه واحد هاي توليدي عموماً در شهرك هاي صنعتي مستقر مي باشند وجود گازهاي آلاينده و خورنده امري اجتناب ناپذير خواهد بود ، بنابراين پيش بيني تمهيدات لازم براي فلزات و تجهيزاتي كه در معرض گرش دائمي و اجباري هواي محيط هستند الزامي است .

در اين روش تنها كندانسور چيلر هاي هواخنك در معرض چنين خوردگي خواهند بود ، لذا استفاده از كويل هاي هيدروفيليك به دليل خاصيت ضد خوردگي توصيه مي گردد .

عدم وابستگي :

در واحد هاي صنعتي عدم وابستگي به كارشناسان بيروني و يا دور از دسترس بسيار حائز اهميت مي باشد . مطابق ميل مديران تمامي تجهيزات و ادوات توليد مي بايست به آساني و توسط كارشناسان داخلي شركت قابل عيب يابي و تعمير باشند.

همچنين قطعات يدكي لازم براي اين تجهيزات در دسترس باشد . بنابراين استفاده از چيلر هاي روتين استفاده شده در بخش ساختماني به هيچ عنوان توصيه نمي گردد .

چيلر هاي بخش تهويه ساختماني به دليل حجم بالاي توليد و قيمت تمام شده كمتر توسط كارخانجات مجهز به بورد الكترونيكي و تجهيزات الكترونيكي منحصر به فرد همان شركت مي باشند .

بنابراين عيب يابي و تعمير اينگونه چيلر ها صرفاً‌توسط شركت فروشنده انجام خواهد شد . اين امر به دليل دسترس نبودن شركت وارد كننده و يا عدم موجودي قطعه مورد نظر مورد دلخواه مديران نخواهد بود .

افزايش ضريب ايمني سيستم تبريد :

در واحد هاي صنعتي اختلال در سيستم خنك كننده به منزله اختلال و يا تعطيلي خط توليد مي باشد ، و تعطيلي خطوط توليد در مدت زماني هر چند كوتاه مي تواند ضررهاي قابل توجهي را به شركت ها وارد كند ، بنابراين در استفاده از سيستم هاي تبريد پيش بيني مدار رزرو و يا استفاده از دو مدار مجزا و تعداد بيشتري از كمپرسورها توصيه مي گردد .

نتيجه گيري :

بر اساس مطالب فوق و تحقيقات ميداني به اين نتيجه رسيديم كه طراحي و ساخت سيستم هاي خنك كننده واحد هاي صنعتي مقوله اي مجزا از سيستم هاي تهويه مطبوع مي باشند و بايستي با ملاحضات خاص خود به آنها نگريست .

www.manasanaat.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کمک نیاز دارید? با ما گفتگو کنید